pok

Lokale arbejdspladser i en globaliseret verden: For Jydsk Emblem Fabrik er den lokale forankring nøglen til succes

I 138 år er håndværkstraditioner blevet videreført fra generation til generation i Jydsk Emblem Fabrik, som er gået fra i sine tidlige dage at være en sølv- og guldsmedje samt juvelerforretning til i dag at være en produktionsvirksomhed med op mod 50 ansatte. Mens arbejdspladser i produktionsdanmark flytter ud af landet i hobetal, har 4. generation, Stig Hellstern, bibeholdt arbejdskraften i Malling. Det giver nemlig mening for både lokalsamfund og forretning. I over 100 år har den østjyske familievirksomhed dedikeret sig til at skabe et positivt aftryk på lokalsamfundet, og derfor er Jydsk Emblem Fabrik en del af Generation100.

Historien om Jydsk Emblem Fabrik handler om familie, håndværk og ikke mindst vilje til forandring. Den handler om årelange håndværkstraditioner, der er blevet videreført fra generation til generation. Men mest af alt handler den måske om værdien af det lokale i en verden, der bliver mere og mere globaliseret. 

malling
Fabrikken i Malling

”Vi har været i gang med en proces, hvor vi forsøger at insource så meget som muligt. Det gør vi af flere årsager. Dels ønsker vi at tiltrække og fastholde arbejdskraften i lokalområdet, og dels vil vi sikre kontinuitet i leveringen. Ved at have produktionen lokalt i Malling kan vi levere fra dag til dag og time til time. Det styrker vores konkurrencefordel, hvilket opvejer, at lønningerne selvfølgelig er højere her”, siger Stig Hellstern, der som 4. generation driver virksomheden.

Min oldefar var både guld- og sølvsmed og juvéler. Min farfar var guld- og sølvsmed. Min far var sølvsmed, og jeg er uddannet bankmand”. Med et glimt i øjet tilføjer Stig: ”Jeg plejer at sige, at det er gået ned ad bakke lige siden min oldefar – i hvert fald håndværksmæssigt.
Direktør, Stig Hellstern
gravering

Det var Stigs oldefar, der i 1886 åbnede en sølv- og guldsmedje samt juvelerforretning. Siden har Jydsk Emblem Fabrik specialiseret sig i gravering og opbygget en uvurderlig viden og erfaring inden for dette håndværk. Håndværkstraditionerne er igennem generationer gået i arv, men også blevet videreudviklet. Man er kort sagt gået fra at være en traditionel håndværksvirksomhed til i dag at være en produktionsvirksomhed med et bredt produktsortiment med alt fra emblemer, sportspræmier og navneskilte til uniformstilbehør og merchandise. 

En samfundsambition: ”Vi vil være en positiv kraft i lokalsamfundet”

Hos Jydsk Emblem Fabrik er man bevidst om, at man som virksomhed har mulighed for at sætte et positivt aftryk på sine omgivelser. Derfor har familievirksomheden formuleret en ambitiøs samfundsambition, der understreger virksomhedens dedikation. 

”Vi tager gerne ansvar for det, vi gør og den måde, vi gør det på - både hvad angår miljøet, men ikke mindst arbejdsmiljøet”, forklarer Stig.

Men den lokale forankring handler ikke kun om at tage ansvar. Den handler om at imødekomme et marked, hvor hastighed er et mere og mere centralt konkurrenceparameter: 

Vi lever i en verden, hvor vores kunder forventer, at de kan bestille ’just in time’, og vores kunder forventer, at en bestilling sat mandag kan leveres fredag”
Direktør, Stig Hellstern
maskiner
Fremstilling af stofmærker

Den stigende efterspørgsel på hurtigere levering og hasteordrer på medaljer, emblemer og sportspræmier har fået Jydsk Emblem Fabrik til at investere i nye maskiner og arbejde benhårdt på at hjemtage en større del af produktionen i udlandet til fabrikken i Malling.

Strategien om at insource og bruge lokal arbejdskraft er også et led i at leve op til de øgede forbrugerkrav om bæredygtige produkter og produktion, forklarer Stig.

”Det passer kunderne rigtig godt, at varerne er fremstillet i Danmark fremfor i Kina”, siger han og nævner en konkret ændring, som de danske kunder har taget godt imod: ”Vores produktion af navneskilte har vi ændret fra plastik til FSC-certificeret træ. Det har vores kunder taget godt imod, og nu får bl.a. Netto og Jysk produceret klimavenlige navneskilte hos os”. 

Den øgede lokale produktion har desuden skabt arbejdspladser i det østjyske, og Jydsk Emblem Fabrik er i dag en arbejdsplads, som beskæftiger op mod 50 mennesker i lokalområdet.

personale
Fremstilling af krydsbånd på fabrikken i Malling
Flere af vores medarbejdere har udtrykt, at de betragter Jydsk Emblem Fabrik som deres anden familie. Når jeg hører det, så bliver jeg glad helt ind i knoglerne.
Direktør, Stig Hellstern

Virksomheden har generelt meget fokus på medarbejdernes trivsel og velfærd, og, ifølge Stig, har virksomheden let ved at tiltrække arbejdskraft, da man lokalt er kendt som en god arbejdsplads: ”Vores filosofi er, at hvis vi har en god arbejdsplads, så får vi også det bedste tilbage fra vores medarbejdere”, siger han. 

Blandt virksomhedens medarbejdere er der i dag mange forskellige nationaliteter repræsenteret, og der er flere eksempler på folk i jobprøvning, som efter endt forløb er blevet hængende. Et faktum, som Stig er stolt af.

Jydsk Emblem Fabrik er desuden fast besluttet på at være en positiv kraft for det lokale forenings- og kulturliv. 

pokaler

Vi sponserer de lokale klubber ved at levere merchandise, medaljer og pokaler, og vi støtter eksempelvis den lokale biograf ved at købe flere hundrede gavekort til vores medarbejdere hos dem”, siger Stig. Generelt ynder familievirksomheden også at støtte op om kulturlivet i Aarhus, hvor de har sponsoreret blandt andre Aarhus Festuge, Aarhus Teater og Aarhus Kunstmuseum.

 

stig
Direktør, Stig Hellstern

 

Turbo på væksten: Fra tre til nogle af fyrre medarbejdere 

Stig overtog familievirksomheden for lidt over 30 år siden, da hans forældre ville sælge. Og det kom faktisk noget bag på dem, at han ville overtage familieforetagendet.

”Jeg havde et rigtig godt job i den finansielle verden, men jeg havde altid sagt, at jeg ville overtage virksomheden, når jeg blev ’stor’ – jeg har bare ikke sat ord på, hvornår jeg var stor nok”, husker han. 

Stig fik derfor 14 dage til at betænke sig og et halvt år til at komme hjem. 3 uger senere afleverede Stig sin opsigelse i banken og tog hjem til familievirksomheden i Malling. En beslutning som han den dag i dag beskriver som en helt rigtig en af slagsen. 

Da han satte sig i familievirksomhedens direktørstol, bestod arbejdskraften af kun tre medarbejdere, men han identificerede et markant vækstpotentiale, og derfor satte han alt ind på at sætte skub i forretningen. Stigs første, og måske største, opgave var at få skabt opmærksomhed omkring Jydsk Emblem Fabrik.

Det første, jeg gjorde, var at sætte et stort skilt op på taget af virksomhedens ejendom og sætte produkterne i vinduet. Det gjorde faktisk, at kunderne kom ind og spurgte, om vi var nystartede – og nej, vi havde eksisteret i 120 år.
Direktør Stig Hellstern
Stig og Hanne
Ægtepar og direktører, Stig Hellstern og Hanne Hørup

Efterhånden som der kom gang i forretningen, kom også flere medarbejdere til, blandt andre Stigs kone, Hanne Hørup, som med sin baggrund som ingeniør kunne bidrage til at videreudvikle familievirksomheden. Sidenhen har Stig og Hanne, som i dag begge bestrider direktørtitler, i fællesskab skabt den vækst, som Stig drømte om, da han overtog Jydsk Emblem Fabrik. I godt 30 år har de arbejdet side om side med stor respekt for hinandens arbejdsområder; Stig som bankmanden og Hanne som ingeniøren: ”Jeg sindssygt glad for, at vi har arbejdet sammen – og stadig gør det”, siger han med et smil på læberne. 

 

Viljen til forandring løber i blodet

Min far kom til mig og fortalte, at vi i Danmark under krisetider dyrker foreningslivet i højere grad, og at det ville betyde, at vi ville komme til at sælge flere sportspræmier. Min far havde fuldstændig ret.
Direktør, Stig Hellstern

For Stig er der ingen tvivl om, at viljen til forandring er den altoverskyggende årsag til familievirksomhedens udvikling og succes. Det har gjort, at man har formået at lukrere på de udfordringer, man er stødt på. For som hans selv siger, er det ”kun døde fisk, der flyder med strømmen”

Jydsk Emblem Fabriks evne til at omstille sig, særligt under og efter krisetider, har været helt afgørende for virksomhedens vækst. Først under finanskrisen og senest under Covid-19. Stig fortæller eksempelvis, hvordan virksomheden kort forinden finanskrisen havde planlagt at vækste markant inden for salg af merchandise. Men så kom finanskrisen, og stort set alt gik i stå i flere år.

”Min far kom til mig og fortalte, at vi i Danmark under krisetider dyrker foreningslivet i højere grad, og at det ville betyde, at vi ville komme til at sælge flere sportspræmier. Min far havde fuldstændig ret”, fortæller Stig.

medaljer

Familievirksomheden kom også godt igennem Covid-19, hvor man så muligheder fremfor begrænsninger. Derfor investerede Jydsk Emblem Fabrik i ny teknologi, for på bare 14 dage at kunne starte en produktion af værnemidler op. 

”Det lå lige til højrebenet, da mange af vores samarbejdspartnere havde faciliteterne til at producere mundbind, som vi kunne trykke på”, fortæller Stig. 

Med en skarp forståelse for markedets dynamik har Jydsk Emblem Fabrik formået, ikke kun at overleve, men også at trives og opleve bemærkelsesværdig vækst selv i de mest ugunstige tider. 

Derfor er Jydsk Emblem Fabrik en del af Generation100.

 

Kontakt

Louise Stenstrup
Operate A/S

Tlf.: 26 70 37 74

igenerationer@igenerationer.dk